Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Taman Negara

We zijn alweer onderweg naar onze volgende bestemming: Melaka (of Malakka op z’n Westers).

De 2 nachten in de jungle zitten er al weer op! En het was prachtig!

De trip naar de jungle was weer een lange reis van 6 uur, ja we reizen er wat af…
Om 8 uur in de ochtend werden we opgepikt vanuit de Cameron Highlands met een minivan, na eerst lekker ontbeten te hebben natuurlijk in onze Bed & Breakfast. Om 13.00 uur kwamen we aan in Jerantut, een klein plaatsje vlak voor het nationaal park Taman Negara.

Hier moesten we onze park ticket en camera vergunningen kopen en konden we de tours boeken die wij graag wilden doen. We hebben meteen een buskaartje gekocht voor onze terugreis zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan. We wilden eigenlijk een treinkaartje kopen voor onze volgende bestemming: Singapore om de Formule 1 bij te wonen, maar alle treinen waren al volgeboekt.

Nu gaan we dus per bus terug naar Kuala Lumpur om vervolgens met een volgende bus richting Singapore te gaan met onderweg een tussenstop in Melaka! Hier blijven we 1 nacht om de reis te breken En dit is een prachtige koloniale en historische stad, dus dat is zeker geen straf. Vroeger is deze stad en het hele havengebied door Nederland bezet geweest en hiervan zijn nog steeds architectonische kenmerken te zien, waaronder het Stadhuys op ‘Dutch Square’.

Morgen zullen we onze reis vervolgen naar de ministaat Singapore, waar we dus onder andere de GP zullen meemaken! Entreekaartjes voor dit evenement zijn behoorlijk prijzig en dat geldt eigenlijk voor de gehele gelijknamige hoofdstad Singapore.. Voor een simpele hotelkamer betaal je hier al snel minimaal 100 euro per nacht en de prijzen lopen natuurlijk makkelijk op. We hopen dus dat we op een andere creatieve manier de GP kunnen bijwonen of in ieder geval kunnen zien!

Maargoed, de jungle.. Daar zijn we nu inmiddels uit maar zeker niet vergeten. De reis er naar toe was al prachtig. Vanuit de Cameron Highlands, wat dus vrij hoog gelegen is was het ’s morgens een prachtig schouwspel met wolken partijen in de valleien beneden ons.

Vanuit Jerantut konden we rond 14.00 uur per boot onze reis naar het nationaal park vervolgen. We voeren over een hele brede rivier die dwars door de jungle loopt.

Rond 16.00 kwamen we dan eindelijk aan in Kuala Tahan, een klein dorpje maar toch het grootste dorp van het oerwoud. We meerden aan bij een receptie op een vloot. De kustlijn van dit dorpje lag vol met drijvende restaurants en tourist information bureaus wat erg leuk om te zien is. Met een paar steigerplanken en houtje touwtje werk waren deze te bereiken vanuit de oever.
In Kuala Tahan hebben we 2 nachten verbleven in een zeer nette guesthouse tussen de restaurants en barretjes wat erg gezellig was. Het dorpje zelf stelt niet veel voor, 2 straten en de rest bestaat uit oerwoud en water. De winkeltjes en andere voorzieningen werden vanuit huis gerund door de lokale inwoners.

Het was om en nabij 40 graden Celsius met een luchtvochtigheid waar je U tegen zegt toen we aankwamen. Het was amper uit te houden met onze bepakking, dus we zijn regelrecht naar onze kamer gegaan met heerlijke airconditioning. Vervolgens hebben we lekker in de schaduw gezeten op onze veranda.

Na vervolgens heerlijk te hebben gegeten begonnen we aan onze eerste tour: de jungle night walk. Zoals jullie al vermoeden, een wandeling door de jungle in het donker. Helaas zaten we bij een elftal blèrende Koreanen in de groep die alles interessanter vond dan wat de gids te vertellen had. Niet generaliserend bedoeld natuurlijk maar het was gewoon irritant en frustrerend.

De gids was zijn geduld dan ook snel kwijt en richtte zich gelukkig meer op ons. De tour zelf was leuk, veel insectensoorten van heel dichtbij gezien waaronder wandelende takken, schorpioenen, hele grote spinnen en reuze mieren waar de gids veel over te vertellen had. Ook hebben we de kans gehad om wilde zwijnen en luipaarden te zien in een open veld. Een hele leuke ervaring met zaklampen door zo’n oerwoud.

De volgende dag deden we mee aan de jungle trekking tour. Je raadt het natuurlijk al, de Koreanen zaten bij ons in de groep en diezelfde gids was er ook niet blij mee..
We gingen nu per boot een ander stuk van de jungle in, waar helaas voor ons geen wilde dieren te zien waren. Het is best toeristisch namelijk waardoor ze zich dieper in het oerwoud bevinden. We maakten een hele klim naar 2 plekken met prachtig uitzicht over een gedeelte van het oerwoud en de rivier. Onderweg zijn we verschillende soorten bomen, planten, vruchten en kruiden e.d tegengekomen waar de gids veel over wist te vertellen.

Toen de tour klaar was waren we ook wel kapot. Nat van het zweet door de warmte en de klim hebben we lekker in de tuinstoeltjes gezeten en zijn er niet meer van af gekomen tot we honger hadden.

Als kers op de taart zijn we vanmorgen vlak voor vertrek de canopy walk overgegaan. Met 500 meter de langste touwbrug ter wereld! Heel erg gaaf om te doen en een schitterend uitzicht over verschillende plekken van het oerwoud!

Het was al met al lekker actief en toch heerlijk relax verblijven hier! Een erg bijzondere ervaring in een weer totaal andere omgeving! De foto’s delen we snel met jullie!