Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Bandung

Na het drukke Jakarta zijn we doorgereisd naar Bandung. Een middelgrote stad die tegenwoordig vooral bekend staat om het winkelen. Het wordt ook wel bloemenstad of Paris of Java genoemd.

Tegenwoordig is hier helaas geen sprake meer van. Net als Jakarta is Bandung te snel gegroeid en is dit ten koste gegaan van de uitstraling van de stad. Je ziet er nu veel te veel beton en het verkeer staat vaker stil dan dat het rijdt.

Eigenlijk kunnen we hier heel kort over zijn.. De stad was de tijd en moeite zeker niet waard geweest. De "shopping malls" waren totaal niet zoals we ze voorgesteld hadden na lovende verhalen op internet en de art deco monumenten waren moeilijk te vinden en niet noemenswaardig.

De 2e dag in Bandung hebben we de White Crater bezocht, 50 km ten zuiden van Bandung. Hiervoor zijn we immers naar Bandung gegaan.

White Crater (of Kawah Putih) is een zwavelmeer in de krater van de Patuha-vulkaan. En wat was dit schitterend om te zien! Fel turquoise water, witte zwaveldampen boven het meer en natuurlijk de sterke geur van zwavel.

Natuurlijk moet je wel op de paden blijven lopen, want anders heb je net als Stan de schoenen gevuld met witte modder die je er pas afkriigt als het volledig uitgehard is, waardoor je de hele dag voor schut loopt.

Ook hebben we het ereveld Pandu gezocht. Dit is een begraafplaats met 4000 graven van militairen van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) die omkwamen in de strijd tegen de Japanners. Maar ook rusten er vele burgers uit de concentratiekampen in en rond Bandung.

Het ereveld lag er echt keurig bij. Perfect verzorgd en iedere grafsteen was nog hagelwit. Heel mooi om te zien.

In de avond hebben we een leuk restaurantje bezocht waar we zelf aan tafel konden grillen en wokken. Mooie gelenheid om de rijst en noedels eindelijk een keer te variëren zoals we zelf wilden!

Diezelfde nacht hebben we de nachttrein naar Yogyakarta genomen, de hofstad van Java!