Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Yogyakarta

Na een lange treinreis van 8 uur zijn we aangekomen in de bruisende stad Yogyakarta. Een lange treinreis van 8 uur gehad weer en slapen lukt maar moeilijk in de trein. Dus we hebben heerlijk geslapen toen we aankwamen in ons hotel middenin het centrum.

De volgende dag hebben we de stad verkend. Yogyakarta ligt in Midden Java en staat bekend als een van de gezelligste steden van Indonesië en dat is helemaal terecht!

Ons hotel was gelegen om de hoek van de Malioborostraat, de populairste winkelstraat van Yogyakarta. De straat staat vol met kraampjes waar van alles uitgestald ligt: houten sleutelhangers, batik kleding, teenslippers, leren tassen en nog veel meer. Je kan hier lekker eten, drinken en winkelen.

De straat leidt naar het sultanspaleis Kraton. Hier vind je demeeste bezienswaardigheden van Yogyakarta bij elkaar, waaronder Nederlandse koloniale gebouwen zoals het Hoofdpostkantoor en de Handelsbank. En iets verderop in de straat de vroegere residentswoning (tegenwoordig het presidentieel paleis), Fort Vredeburg en het waterpaleis.

De stad is lekker toeristisch, maar niet met alle chaos die je in West Java tegenkomt. Overal vind je er gezellige cafeetjes, restaurantjes en 's avonds live muziek.

Ook in Yogyakarta hebben we de Kopi Luwak geprobeerd en wederom erg lekker! Het leuke aan dit koffiehuisje was dat we hier een echte Luwak konden zien (helaas wel in een hokje). Zo'n "kat" is groter dan we dachten!

In Yogyakarta stikt het ook van de becak's (fietstaxi's). Leuke gekleurde bakfietsen die het straatbeeld positief beïnvloedt.

's Nachts werden we om 3.45 opgepikt van ons hotel om een heel bijzondere zonsopkomst mee te maken, namelijk bij de Borobudur, de bekendste boeddhistische tempel van Indonesië. Wat een prachtige tempel! Maar met zonsopkomst erbij...

Je weet gewoon niet wat je ziet, onbeschrijflijk..

Hier hebben we ruim de tijd genomen om van het prachtige uitzicht te genieten en de mooiste foto's te maken.

Na een ontbijtje vlakbij de tempel zijn we doorgereden naar de Prambanan, het grootste Hindoeïstische tempelcomplex van Indonesië. Erg indrukwekkend en zoals je al verwacht gigantisch groot, ondanks de aardbeving van 2008 die een best groot stuk van het complex met de grond gelijk heeft gemaakt.

Na afloop waren we best wel toe aan een mooi parkje waar we lekker in konden liggen! Via Google dachten we een geschikt park te hebben gevonden, maar dit bleek onderdeel te zijn van een middelbare school!

Verbazingwekkend werden we hartelijk ontvangen bij de poort door een enthousiaste conciërge. Hij vroeg wat we kwamen doen en dag legden we hem uit. Hij nodigde ons uit om de binnentuin van de school te zien. Daar werden we neet als aapjes in een dierentuin, namelijk erg interessant voor de leerlingen.

Ze durfden ons niet te benaderen maar je kon zien dat ze het spannend vonden. 2 docenten kwamen bij ons zitten en vervolgens kwamen de leerlingen ook voorzichtig bij ons.

3 leerlingen waren niet verlegen en gaven ons een rondleiding door de school. We zagen onder andere klaslokalen, de studeertuin en sportveld waar ze op dat moment bezig waren met militaire training. Tijdens de Japanse bezetting gedurende de 2e wereldoorlog was dit een essentieel onderdeel van de opleiding. Nu is dit enkel nog om discipline bij te brengen en de leerlingen zelf beleven er erg veel plezier aan. Ze waren na schooltijd bezig met een training voor een competitie het aankomende weekend waarin ze zo synchroon mogelijk commando's moeten opvolgen.

Ze marcheerden over het sportveld en volgden commando's op van de leerlingen die op dat moment de leiding hadden.

Ook namen de leerlingen ons mee naar hun muziekstudio waar ze heel trots op waren. Daar aangekomen was een groepje leerlingen al druk bezig met repeteren.

Ze waren gecharmeerd van ons bezoek en gaven ons een privé concertje met verzoek nummers. Erg leuk!

Wij vonden het vooral bijzonder om te zien hoeveel leerlingen nog buiten schooltijd op school te vinden waren! Wij moesten helaas weer weg, want we hadden een massage gepland staan! Toen we de taxi instapte werden werden uitgezaaid door de leerlingen.

Het was een erg leuke en speciale ervaring! Het was spontaan ook een heel andere middag geworden dan we hadden gepland en van het uitrusten is dus niks meer gekomen.

Die rust hadden we wel eigenlijk wel nodig want om 00.05 uur moesten we weer 7 uur lang in de trein zitten richting Malang, onze volgende bestemming in Java!