Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Canggu

Na al dat actieve gedoe en vele gereis waren we wel toe aan een lekker ontspannende bestemming. Geen geklim, geen geklauter.. Lekker ontspannen. Bali leek ons hier dan ook helemaal geschikt voor!

Wat de Filipijnen had moeten zijn is nu Bali geworden, namelijk de eindbestemming van onze reis. Bali was eigenlijk 50% ontspannend en 50% actief bedoeld. De Filipijnen zou onze relaxte afsluiter worden, maar door tijdgebrek zijn onze plannen toch iets veranderd zoals eerder ook gezegd.

Nu is Bali heel erg geschikt om lekker te ontspannen, prachtige stranden, gezellige barretjes, ontelbare spa’s en super de luxe resorts.

Per ferrie vanuit Java kwamen we aan in de haven van Gilimanuk. Vanuit hier moesten we met de bus richting Denpasar, de hoofdstad van Bali, om per taxi naar ons super fijne hotelletje in het kustplaatsje Canggu te gaan.

Bij het hotel aangekomen bleken de tuin en zwembad nog mooier dan op de foto’s en we zijn dan ook maar meteen in het water gesprongen. Douchen deden we later wel.

Het was onderhand al best laat, want het was zoals gewoonlijk weer een lange reis. Hoewel de wegen in Bali echt wel een stuk beter zijn doe je gewoon heel lang over de niet bijzonder grote afstanden, maar dat komt dan ook vooral door de drukte op de weg.

Maar goed, lange reis, etenstijd… We lustten ook wel wat! We gingen op zoek naar een lekker niet al te duur restaurantje. Dat is niet zo moeilijk natuurlijk. Ons hotel lag vrij afgelegen maar zelfs hier was keuze genoeg. Onze keuze is gevallen op een Warung (klein restaurantje met voornamelijk lokale gerechten) met een heel leuk terras in de tuin. We namen plaats om de beanbags (zitzakken) tussen de rijstvelden. We hebben heerlijk gegeten, iets wat we in de rest van Indonesië gemist hadden..

We wilden op tijd een ochtendduik in het zwembad maken, dus we dronken onze kokosnoot snel leeg!

De volgende dag hebben we na een frisse duik in het zwembad een scooter gehuurd (echt een ideaal vervoermiddel hier) en zijn we het stadje gaan verkennen. Het is een klein stadje, toeristisch ingesteld maar wat gezellig! Leuke winkeltjes, unieke barretjes en restaurants en een frisse uitstraling. Ook iets wat we in de rest van Indonesië toch wel een beetje gemist hadden. Met name in de steden is ons dit tegengevallen.

Waar Sumatra en Java het vooral van de prachtige natuur moeten hebben, heeft Bali ontzettend veel verrassende dingen te bieden in de stedelijke gebieden. De straten zijn in goede/veel betere staat, winkels zijn leuk ingericht en de toeristische gebieden zijn speciaal ingericht. Je kan goed merken dat ze erg veel moeite hebben gedaan en doen om het verblijf van de toeristen zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

En toeristisch is het zeker! Dat is het enige wat wij meteen al minder fijn vonden aan Bali, Verwende Nederlanders zien we thuis ook al genoeg, die wil je aan de andere kant van de wereld niet in overvloed zien.

Canggu was erg gezellig, we hebben lekker gegeten en gedronken in verschillende tentjes, het strand even bezocht en Stan is naar de kapper geweest (was ook wel weer nodig na meer dan 5 weken). ’s Avonds lekker een Bintang aan het strand gedronken en laat in de avond (een keer wat anders) Mexicaans gegeten! Heerlijk! Bali is hierin heel verschillend met de rest van de eilanden en is veel westelijker ingericht.

De volgende dag zijn we weer nat en fris begonnen om vervolgens op de scooter nog voor 1 laatste keer in de omgeving rond te rijden. We ontdekten een loods waar ze op dat moment de geoogste rijst aan het drogen waren. Grote zeilen werden op de grond in de zon neergelegd en de ene na de andere 50 kilo zak werd leeggegooid, glad gestreken en schoongeveegd. Heel mooi om dit een keer te hebben gezien. Zoals zoveel boeren hier, heel erg vriendelijk, ook al spraken of verstonden ze geen 1 woord Engels.

Aan het eind van de ochtend hebben we de scooter weer ingeleverd en uitgecheckt bij het hotel. We hebben de zitzakken weer opgezocht en om daar heerlijk te lunchen.

Vervolgens hebben we de taxi besteld naar onze volgende bestemming, en niet zomaar 1..

We hebben namelijk een nacht geboekt in een complex die zich tot de top 10 meest bijzondere plekken ter wereld mag rekenen. Namelijk een betoverend complex met 6 kleine villa’s en 2 grote suites bovenop een heuvel met prachtig uitzicht over de rijstvelden en verder!