Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Ubud

Ubud, waarschijnlijk de gezelligste en levendige stad van Bali. Daar zijn we aangekomen en vanaf het moment dat we er binnenreden waren we al verliefd. Veel kleine boetiekjes, gezellige eettentjes, kunstenaars aan het werk, mooi gedecoreerde gebouwen en netjes onderhouden allemaal.

Het is het culturele hart van Bali waar veel creatieve expats en locals wonen. Denk aan kunstenaars, zilversmeden, schrijvers en mensen die hier een eigen bedrijf zijn begonnen zoals een yoga studio of eco lodge. De laatste 10 jaar is Ubud razend populair geworden en daardoor is het centrum erg druk en toeristisch.

Maar er hangt een prettige sfeer, druk maar niet te druk. Levendig en veel te doen en te zien. Dit is zo’n stad waar je 1 nacht boekt en na 3 of 4 nachten uitcheckt, zoals bij ons ook het geval. We wilden wel 4 nachten maar daar hadden we de tijd helaas niet voor. 3 nachten was net genoeg om de belangrijkste dingen te zien en niet te gehaast erdoorheen te racen.

We hadden een 4e zeker bijgeboekt als we de tijd hadden. We hebben weinig van de natuur gezien en weinig van de echte gevestigde Italiaanse kunstenaars. Maar hiervoor waren we niet in Bali.

We hebben ons prima vermaakt in de winkelstraatjes en werden telkens heel positief verrast. We hebben ook hier weer een scooter gehuurd voor alle vrijheid die het biedt. We hebben de meest bekende rijstvelden van Bali bezocht: Tegallalang Rice Terrace!

Helaas is dit erg toeristisch en druk bezocht, niet leuk dus. Wat zo’n mooi uitzicht had kunnen zijn is verpest door Hawaii shirtjes en blanke koppen. Ook werd overal geld voor gevraagd en is alles zo afhankelijk van de toerisme dat het weinig charme had voor ons.

Het heeft niet de indruk dat gemaakt die we bij de rijstvelden Jatiluwih hadden, welke totaal niet toeristisch waren en veel ‘echter’ leek.

Wel hebben we per toeval een prachtige koffieplantage gevonden: Bali Pulina met een top restaurant ernaast! Op beide plekken hadden we een schitterend uitzicht en was het totaal niet toeristisch en of druk. We hebben ons heel goed vermaakt hier en het uitzicht kon ons maar niet vervelen!

Op de plantage kregen we een gratis rondleiding en leuke uitleg over de koffiebonen, de Luwak en planten en vruchten die er verder groeiden. Nadien konden we genieten van verschillende Luwak koffiestijlen! Natuurlijk met een mooi uitzicht!

Na de koffie zijn we over de plantages naar beneden gelopen en kwamen nog veel meer leuke dingen tegen, zoals op de foto’s te zien is.

Ook hebben we een bezoek gebracht aan de fabriek van Best to Buddha (voorheen Buddha to Buddha, doordat ze hun license kwijt zijn mogen ze zich niet meer zo noemen). Hier kon je vrij een kijkje nemen hoe verschillende smeden zilveren sieraden aan het maken waren. Heel gaaf om gezien te hebben. Ook kon je gekochte sieraden in het bijbehorende winkeltje laten aanpassen naar eigen smaak en maat.

Helaas vlogen de 3 nachten om en vervolgden we onze weg weer naar Jimbaran Beach aan de de west kust van Bali. Steeds ietsje dichter bij het vliegveld, steeds ietsje dichter bij huis….