Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Bukit Lawang

Het is alweer lang geleden dat we de blog hebben bijgehouden.. Veel te lang eigenlijk (2 weken bijna)! We zijn er gewoon niet aan toe gekomen en het kost ook best wat tijd eerlijk gezegd, zo'n stuk tekst schrijven!

Maar wij hebben zeker niet stil gezeten natuurlijk! We schrijven gewoon over elke locatie hoe we het beleefd hebben.

We waren volgens de laatste blog gebleven in Singapore.. Wat lijkt dat alweer lang geleden! En wat een prachtig(e) land/stad is het.
De laatste dagen in Singapore hebben we onze ogen uitgekeken en hebben we ons heel goed vermaakt. We hebben onder andere de Botanische tuin bezocht, wat een schitterend park is dat zeg! Geen grassprietje steekt uit over het pad en dat is knap want het park is gigantisch. Keurig onderhouden en je zag er de meest bijzondere planten en bloemen.

In de avond hebben we de zogenaamde Supertrees bezocht. Achter de Marina Bay is een mega Park aangelegd, genaamd Gardens by the Bay waar je dus super grote bomen ziet. Geen echte bomen maar tot 50 meter hoge bouwwerken die van 'wortel' tot 'blad' verlicht zijn. Sommige zijn onderling verbonden met elkaar door een canopy walk en in de top van 1 boom kan je lekker dineren met een heel gaaf uitzicht. 2 keer in de avond wordt er ook een lichtshow gegeven. Dat geldt ook voor de Marina Bay, wat een schitterende show was daar te zien zeg.. Onvoorstelbaar wat ze tegenwoordig kunnen! Het Ei van Co is er niks bij!

Het was mooi om te zien hoe ze proberen om van Singapore een "city in the garden" te maken. Ze doen er ook hard hun best voor!

En als afsluiter zijn we naar Universal Studios geweest! Erg leuk dagje gehad daar!

Maar goed, het is natuurlijk niet bij Singapore gebleven..

We hebben besloten om de Filippijnen te schrappen van ons lijstje. Gezien de tijd die we hadden en de afstanden die we moesten afleggen leek het ons niet verstandig. Mede door weersomstandigheden ook in deze periode. De orkaan bevestigde dat we er goed aan hadden gedaan..

In plaats van door te gaan naar Java hebben we besloten om eerst een stuk van Sumatra mee te pakken, we kwamen er namelijk letterlijk langs anders.

We zijn gevlogen naar de hoofdstad van Noord-Sumatra Medan. Overal op internet lazen we dat het een hele vieze, saaie stad moet zijn waar in tegenstelling tot andere grote steden echt niks bijzonders aan is of in uitblinkt. We hebben Medan dan ook gebruikt als doorreis station.

Nou..

We waren al 3 weken in Azië en dachten al helemaal gewend te zijn hier. We hadden de "cultuurschok" al lang achter de rug. Dat dachten we althans..

Wat een vieze bende zeg. We hadden er geen andere woorden voor. Het was alsof we eeuwen terug gingen in de tijd en van de vriendelijkheid in Bangkok, Maleisië en Singapore was al helemaal geen sprake meer van.

Nadat we door 200 taxichauffeurs zijn aangesproken hadden we de juiste bus eindelijk gevonden. We waren natuurlijk niet voor Medan naar Sumatra gekomen. We waren op weg naar de (op de Amazone na) een na grootste jungle ter wereld: Bukit Lawang!

Dit oerwoud in Sumatra staat natuurlijk vooral bekend om de wilde Orang-oetangs! Sumatra en Borneo zijn ook de enige plekken ter wereld waar ze in het wild voorkomen. Ook komen er wilde tijgers voor, maar daarvoor moet je veel dieper de jungle in.

We hadden de juiste bus dus gevonden en die viel ons heel erg mee! Luxe touringcar met voldoende beenruimte. Overstappen moesten we in Binjai en daar begon de ellende..

We waren de bus amper uit en de tassen werden ons al afgenomen en bovenop een (ik wil het een busje kunnen noemen maar dat was vroeger denk ik) vies, roestig bakje op 4 wielen gegooid.. Hiermee moesten we de reis vervolgen richting de jungle.

Natuurlijk werden we eerst snoeihard opgelicht over de prijs door de beruchte bandieten zoals de locals ze zelf noemen. Maar dat was niet het grootste probleem.. We moest onszelf erin zien te wurmen, want er waren meer bankjes dan er eigenlijk ruimte was.. Beenruimte bestond ook niet in dit wagentje..

Nadat we ons met moeite geïnstalleerd hadden viel ons de gaten in de bodemplaat op.. Ik zei al dat we terug in de tijd leken te zijn gegaan, maar nu waren we gewoon in het Flintstones tijdperk terecht gekomen.. Gaandeweg kwamen er ook steeds meer mensen bij in. Wat een geprop en geplak tegen elkaar want enige airco waren de gaten in de bodem en de uit de portier hangende mensen.

Tot overmaat van ramp kregen we letterlijk een stortbui over ons heen want het water kwam natuurlijk dwars door het dak en ramen naar binnen. Tijdens het rijden klom de bijrijder het dak op om een regenzeil te spannen over de bagage.

Van Medan naar Bukit Lawang was maar 75 kilometer in totaal, maar omdat de wegen er zo slecht zijn en het er zo druk is hebben we er bijna 8 uur over gedaan.. Maar we hadden de hel overleefd en we kregen er iets heel moois voor terug!

Bukit Lawang is een klein dorpje met nog geen 1000 inwoners aan de voet van de jungle. Dwars door het dorpje stroomt een super mooie rivier die vanuit de jungle komt. De oevers zijn met enge houten bruggetjes met elkaar verbonden.
Het dorpje stelde weinig voor maar de omgeving was prachtig!

We hebben een jungle tocht van 2 dagen, 1 nacht geboekt. 's Morgens vroeg moesten we ons verzamelen en we zaten met 3 anderen in de groep. Vergezeld met 2 gidsen en bepakt met onze uitrusting gingen we op pad.

Eerst kwamen we door een rubberplantage, waar ze lekkend rubber opgingen in halve kokosnoot schalen, heel primitief maar effectief.
We houden het kort want we lopen bijna 2 weken aan blog achter.. De tocht was schitterend!!

Wat een avontuur. In tegenstelling tot de Taman Negara in Maleisië was deze niet aangelegd voor toeristen, maar moest je echt klimmen en klauteren. Wat voor 1 iemand in onze groep een beste opgave was. De man was al in de 60 en kon z'n kleding wel weggooien nadien denk ik.
De klim naar ons kamp duurde ongeveer 7 tot 8 uur 3n onderweg kwamen we oog in oog te staan met verschillende Orang-oetans!

Op een gegeven moment werd het wel even spannend, want er waren teveel groepen op de zelfde plek en daar was een hele grote mannelijke Orang-oetan van 53 jaar niet echt van gediend.. Dat liet hij ook merken. Hij kwam ons achterna!

Alles is goedgekomen, de gidsen hebben hem rustig gekregen gelukkig! Een dag later hoorden we van een ander stel dat hun gids is aangevallen in een soortgelijke situatie door een orang-oetan. Zijn been werd opengereten en hij werd bijna van de afgrond gegooid.. Dat was wel even heftig om te horen.

Prachtige beesten, maar het blijven wilde dieren. Het is hun terrein en dat moet gerespecteerd worden natuurlijk.

We hebben het heel mooi gehad daar, veel mooie natuur en dieren gezien. Ons kamp waar we de nacht verbleven was ook erg netjes opgezet, er werd ter plaatse ook heerlijk gekookt voor ons. 's Avonds was er de mogelijkheid om te douchen onder de waterval bij ons kamp.

De volgende ochtend zijn we na lekker te hebben ontbeten verder gegaan met de jungle trekking. Weer veel Orang-oetans gezien en het was weer een hele klim. Nadien konden we lekker zwemmen in de grote rivier.

In het begin van de middag konden we onze spullen weer pakken uit het kamp en zijn we via "tube rafting" (aan elkaar geknoopte rubberbanden) stroomafwaarts richting Bukit Lawang gegaan! Ook weer heel gaaf!

Helaas kunnen we nog geen foto's uploaden (geldt ook voor Singapore) want ons gratis fotolimiet is bereikt. We moeten een pakket aanschaffen, zodra we dat gedaan hebben volgen de foto's!