Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Baturiti

Van de gezellige drukke straatjes van Canggu zijn we met de taxi naar het midden van het eiland afgereisd. Een afstand van een goede 40 kilometer, maar we zijn nog altijd in Indonesië dus dat duurt wel even.

Gezellige kletser was de taxichauffeur en wist veel te vertellen over Bali en Indonesië in het geheel. Onderweg waren de prachtige landschappen ook niet verkeerd. De reis was dus zo verkeerd nog niet. En helemaal niet als je weet wat we ervoor terug krijgen!

Wanneer we aan zijn gekomen in een piepklein dorpje omringd door bergen konden we uitstappen op een parkeerplaats omringd door groen. Via een klein steigertje kwamen we bij de receptie van ons nieuwe onderkomen: Eco Boutique Hotel of ook wel Atas Awan Hotel (hotel boven de wolken) genoemd!

Dit een heel bijzondere plek die zich bij de top 10 mooiste plekken op aarde mag rekenen. Het ligt op meer dan een uur rijden van de bewoonde wereld in een gebied omgeven met vulkanische bergen. De ‘magnetische energie’ op deze plek moet heel uniek zijn in de wereld. Het is dan ook niet voor niets dat mensen hier heel goed tot rust kunnen komen en/of Yoga willen uitoefenen.

Een paar dagen in dit gebied zou een heel positief effect hebben op je gesteldheid. Maar wij kwamen hier eigenlijk voor de omgeving.. Wil wilden even totaal iets anders dan alle drukte, chaos, toeristische attracties en vooral mensen.

Door de gastvrouw werden naar ons eigen houten villaatje gebracht waar het bed al prachtig opgemaakt was en we meteen de sfeer proefden van de heerlijke rust hier. De balkondeuren schoven we meteen open en genoten van ons uitzicht.

Buiten was er niets anders dan natuur te horen, iets wat we al een tijdje niet meer hebben kunnen horen door het lawaai van alle verkeersdrukte.

Het complex bestaat uit 6 kleine villa’s en 2 grote suites. Verder bestaat het eigenlijk uit een en al tuin met veel groen, bloemen, vijvers, een restaurant en terras met prachtig uitzicht, verschillende bankjes, ligbedden, zitzakken, rustruimte en een grote yoga/meditatie ruimte.

Vanaf het terras en yogaruimte heb je prachtig uitzicht over een dal met rijstvelden, bossen en een heel mooi vergezicht over bergen. Helaas was in ons geval de rijdt al geoogst (dit doen ze 1 keer per jaar hier). Vanaf de maand juli verbouwen ze er groentes, wat ook een heel mooi gezicht was, maar niet te vergelijken is met de gifgroene vlaktes van de rijstvelden natuurlijk.

Hier konden we uren van genieten natuurlijk, maar ook in ons houten huisje was het heerlijk vertoeven, met name op het balkon of op het grasveld ervoor in het zonnetje.

’s Avonds heerlijk gegeten in het restaurant en lekker wat na gedronken. Heerlijk dat even niets doen! We zijn daarna in alle rust gaan slapen.

Alleen schrokken we midden in de nacht wakker! Alles trilde en schudde.. Het bed, het dak, het hele huisje..

We waren beide nog heel duf want we waren in een diepe slaap en dachten dat het stormde buiten.. Het huisje is van hout dus misschien kon het niet veel hebben..

Maar buiten bleek niks aan de hand! Wel stonden de mensen van andere huisjes ook buiten, dus we waren niet de enige die het gemerkt hadden.

Op internet was niks te vinden wat er nu gebeurd was. We zijn maar weer gaan slapen want daar waren we gebleven.

De volgende ochtend ging de wekker om 6 uur en toen werd door het nieuws duidelijk wat er nou aan de hand was, ten oosten van Java in de oceaan was er een aardbeving met een kracht van 6,4 op de schaal van Richter. Deze was op Bali ook erg goed merkbaar! Het is maar goed dat wij net op het goede moment van de westkust van Bali zijn weggegaan, want er is wel schade aangericht in dat gebied.

Maargoed, we moesten ons snel klaarmaken want om 7 uur stonden we alweer klaar in de yogaruimte voor onze eerste yogales!

Nou we zullen het maar meteen verklappen, dat was geen succes. Verwacht hier geen spectaculaire foto’s van, we waren al blij dat we het uur overleefd hebben. Wel heel mooi was het uitzicht waar je van kon genieten tijdens de pijnsessie.

Na het lange uur zijn we heerlijk gaan ontbijten in hert restaurant. Natuurlijk bestaat dat zoals bijna elke ochtend uit een bord nasi of noedels, maar daar waren we wel aan toe!

We hadden hier maar 1 nacht geboekt en omdat we wat meer van de mooie natuur hier wilden zien hebben we weer een scootertje gehuurd.

Ditmaal wel 1 die wat meer moeite had met de heuvels.. Die kwamen we net wel en soms net niet op… scooters zijn het eigenlijk niet, bijna alle ‘scooters’ hier hebben een 125cc blokje wat tot een motorfiets gerekend wordt in Nederland.

We kwamen uit bij de prachtige Jatiluwih rijstvelden, een gigantisch, groen, heuvelachtig landschap die (net als vele andere van onze bezichtigingen trouwens) op de werelderfgoedlijst van UNESCO staan.

Zover ver je kon kijken zag je rijstvelden met her en der een schuurtje met koeien. Schitterend gewoon… de foto’s zullen het beter kunnen omschrijven dan woorden!

We zijn verder gereden naar een mooie waterval, waarvoor we eerst nog een beste afdaling en wandeling moesten maken. Dit was eigenlijk niet de bedoeling meer.. We zijn tenslotte op Bali.. Ontspannen moeten we eigenlijk!!

We baalden dat we geen zwemkleding mee hadden, want onder de waterval konden we heerlijk zwemmen anders. Iets wat wel even lekker was geweest want de temperaturen zijn zo hoog.. Iedere dag is het ruim 35 graden in de schaduw, dan wil je wel graag wat verkoeling!

Na een terugrit langs mooie landschappen hebben we de scooter weer ingeleverd.
De rust moest weer plaatsmaken voor de drukte.. Want we vervolgden onze reis naar de kunststad Ubud, hét culturele centrum van Bali!