Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Jakarta

Onze volgende bestemming was Jakarta! Het begin van ons volgende avontuur: Java.

Jakarta, een stad 2 keer zo klein als Rome met 10 miljoen inwoners.. Dat maakt wel indruk.

We hadden van te voren vaak gelezen dat het een overvolle, vieze stad was die je beter kon vermijden. We wilden het toch een kans geven, want het is toch de hoofdstad van Indonesië.

Toen we het vliegveld uitstapten waren we bang voor de enorme drukte waarover we zoveel gelezen hadden met getrek aan je door opdringerige taxi chauffeurs, stelende criminelen, veel rotzooi. Maar waar we in Medan zo van geschrokken waren, zo verbaasd waren we toen we in Jakarta het vliegveld uitliepen.

Niemand die zich met ons bemoeide. Iedereen liet ons rustig lopen, we werden keurig begroet met buigende bewegingen en er werd vriendelijk geglimlacht.

Buschauffeurs waren behulpzaam met het aangeven van onze juiste bus en die veelbesproken drukte? Die viel ons reuze mee!

Nu waren we natuurlijk op het vliegveldterrein.. Toen we daar eenmaal vanaf waren begrepen we wat men bedoelde...

Wat een chaos in het verkeer! Niks minder dan respect voor al die bestuurders daar. Ons krijg je daar echt niet achter het stuur..! Verkeersregels bestaan niet of worden gewoon niet nageleefd. Lijnen op straat leken alleen voor onze ogen zichtbaar, scooters die zich door de kleinste openingen wurmden en levensgevaarlijk inhalen kan prima, zolang je maar hard genoeg toetert!

En toch ging alles goed! Geen gewonden, geen krassen of deuken, niks!

We hadden een hotel midden in het drukke winkelgedeelte van Jakarta, vlakbij de grote, bekende Hotel Indonesia rotonde.

Vanaf waar wij de bus uit moesten stappen tot ons hotel was een half uurtje lopen, maar in dat half uurtje konden we heel wat levens verliezen.. We hebben dus maar een tuk tuk aangehouden, want het was ook al laat.

We werden afgezet bij de grote shopping malls waar de duurste merken te vinden zijn. Het verkeer op het plein werd door een handvol agenten met fluitjes geregeld. Althans dat probeerden ze.

Ons hotel bevond zich vlakbij, nadat we daar onze spullen gedropt hadden zijn we weer teruggelopen om 1 van de malls te bezoeken.

Toen we de drukte door waren moesten we door een detectiepoortje en moest onze tas door de röntgenscan. Het zal er wel nodig zijn..

Eenmaal midden stuitten we van de ene dure winkel op de andere. Wel heel mooi om doorheen te lopen. Het was ook goed te zien dat de locale bezoekers hier uit een hele andere bevolkingslaag komen dan die we buiten op straat zagen.

Jakarta heeft naast het shoppen niet bijzonder veel te bieden, vandaar dat we hier maar 1 nacht gebleven zijn. We hebben zo veel mogelijk proberen te zien in de anderhalve dag die we er hadden.

De hoogtepunten zijn dan ook wel op 2 handen te tellen.

Wij zijn natuurlijk begonnen met het oude gedeelte van Jakarta, ook wel Oud Batavia genoemd. Dit gedeelte stamt uit de tijd van de Nederlandse overheersing van de stad. Oud Batavia heeft Jakarta gemaakt wat het nu is: hoofstad van Indonesië. Leuk om te zien is dat veel van die gebouwen uit deze periode tot op heden nog steeds gebruikt worden.

Je waant je even in een heel ander gebied. Gezellige straten vol met artiesten, kunstenaars en gezelligheid. Vanuit de straatjes kom je vanzelf op een groot plein met daarop het oude stadhuis, die zeker niet te missen is... Het plein zelf is bezaaid met fietsende Aziaten. Je kan hier namelijk felgekleurde echt Hollandsche omafietsen huren en daar wordt goed gebruik van gemaakt.

Rondom het plein vind je musea, winkeltjes en restaurants. Wij zijn het bekende Bavatia Café ingegaan. Een café/restaurant met een schitterend interieur, alsof je in een tijdcapsule gestapt bent. Hier hebben we heerlijke Poffertjes gegeten.

Vanuit Oud Batavia konden we doorlopen naar Sunda Kelapa, de oude haven waar de oorsprong van Batavia en het huidige Jakarta ligt. Het was ooit een heel belangrijk gebied waar om gestreden werd in de tijd van de Portugezen, maar eerlijk gezegd is daar weinig van over. Wij vonden het erg vervuild en verwaarloosd.

Dat geldt voor heel veel dingen viel ons op tot nu toe, gebouwen en infrastructuur worden niet tot slecht onderhouden. Rotzooi wordt maar van hen afgegooid en opruimen is ook niet hun sterkste vak.

Aan het einde van de middag zijn we weer naar een shopping mall gegaan, want we wilden 's werelds duurste koffie een keer proberen. En dat is natuurlijk de Kopi Luwak!

Deze koffie is eigenlijk een hele merkwaardige koffie.. En het merkwaardige hieraan maakt deze koffie ook zo duur. Het is namelijk niet de boon die hem zo duur maakt, maar het productieproces..

Op de koffieplantages in Indonesië leven civetkatachtigen, Indonesisch: Loewak. Deze "katten" zijn gek op verse koffiebonen en eten ze maar al te graag op. De pitten kunnen ze alleen niet verteren.. Deze poepen ze dan in z'n geheel uit.

En je raadt het al..

De boeren gaan in de bossen op zoek naar de pitten die worden teruggevonden in de ontlasting.. Doordat de pitten met een speciaal zuur in het darmkanaal van die beesten in aanraking zijn gekomen, zorgt dit voor een heel speciaal fermentatieproces..

Niet bij nadenken, gewoon drinken!

De presentatie van de koffie alleen al was heel bijzonder. Hiervan zullen we de foto's natuurlijk ook delen met jullie.. (Ja jullie hebben nog een bult foto's tegoed..)

Helaas konden we het op onze laatste avond in Jakarta net niet redden om bovenop het Monumen Nasional te gaan. Vanuit dit monument die symbool staat voor de strijd om onafhankelijkheid van Indonesië, zouden we een heel mooi uitzicht hebben over de skyline van Jakarta, wat we eigenlijk niet wilden missen. Maar helaas was deze net dicht toen we er aankwamen.

Vanuit hier zijn we toen naar het treinstation gelopen om de trein naar onze volgende bestemming te nemen: Bandung.

Onne

Wel erg speciale koffie haha .. wat een mooie foto s . Volg de foto s vooral op mobiel van anoe . Fantastisch jullie reis en wat een mooie verhalen.