Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Malang

Na weer een 7 uur durende treinreis zijn we aangekomen in het leuke Malang. Het is een relatief kleine stad in vergelijking met Jakarta en Bandung met "slechts" 1 miljoen inwoners.

Bandung is een iets minder toeristische stad maar heeft zeker een paar leuke toeristische hoogtepunten. Wij hebben ze alleen niet gezien..

We hadden het veel te fijn in ons eigen bamboe hutje namelijk. Net buiten de stad in een afgelegen gebied verbleven we in een Javana Homestay, een leuk aangelegd mini parkje met 6 kleine huisjes gemaakt van enkel bamboe en riet.

Hier moesten we dan natuurlijk ook van genieten. We hadden genoeg gewandeld, geklimd en geklauterd de afgelopen 5 weken en we hadden nog heel wat lopen en klimmen op de planning staan..

Aan de overkant van de straat zat nog een Homestay genaamd Condro Wulan. Hier konden we terecht voor een lunch. Hier zat een heel aardig en gastvrij echtpaar op.

We hadden meteen een goede klik en we werden op dag 2 al als familie beschouwd. Sandhia was nog steeds niet goed te pas en er werd speciaal voor haar een gezonde soep gemaakt die haar goed zou doen. Ook een pijn verlichtend zalfje werd meegegeven. Vico, de eigenaar wou ons zondag meenemen naar de ochtend markt. Ook wou hij ons Malang waar hij zo trots op is laten zien en 's avonds met ons naar een lokale parade gaan.

Onze bedden lagen alleen veel te lekker en een bezoek aan de ochtend markt en stad zelf is dus helaas niet wat geworden.

Omdat we hum gastvrijheid toch waardeerden en wat terug wilden doen, hebben we besloten voor hen te koken. Hij nam ons mee naar de supermarkt (5 km verderop) waar wij de boodschappen konden vinden die we nodig hadden, we gingen Hollands en Surinaams koken voor ze.

En wat is er nou Hollandser dan een heerlijke pan met stamppot hutspot met een lekker zacht stuk vlees in verse jus?!

En wat is er meer Surinaams dan Saotosoep met Surinaamse bami?!

Stan kookte de Hollandse pot en uiteraard Sandhia het Surinaamse, andersom was geen succes geworden waarschijnlijk..

Het was wat improviseren met ingrediënten, want ja.. We zijn in Azië. Maar het is allemaal gelukt zoals we wilden en na 2 uur stond de tafel gevuld met lekker eten, waar we met z'n 4en heerlijk van hebben gegeten.

Vooral de Nederlandse pot was compleet nieuw voor ze en daar waren ze erg door verrast. Zacht vlees hadden ze nog nooit geproefd en van Sandhia's kookwijze met lokale producten ging er ook een hele nieuwe wereld voor ze open.

Ze waardeerden het heel erg en we hebben een erg gezellige avond gehad met z'n allen.

We konden er geen nachtwerk van maken, want er stond alweer een nieuwe (heel actief) programma op ons te wachten diep in de nacht..

We zijn natuurlijk niet voor niets op Java.. We willen vulkanen zien! En wat is er nou mooier dan een zonsopkomst meemaken met uitzicht op de vulkaan Bromo? Gevolgd door de vulkaan Ijen!!

Daarover meer in de volgende blog!

Fred

Leuk dat jullie de gastvrij zo op een leuke manier hebben gewaardeerd. En hutspot met lekker zacht vlees is natuurlijk heel bijzonder. Goed gedaan!!