Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Lake Toba

De laatste anderhalve dag in Bukit Lawang hadden we het rustiger aan gedaan. Stan had een voedselvergiftiging opgelopen in de jungle en de tocht door de jungle vrat al behoorlijk wat energie.

We hebben rustig het dorpje een beetje verkend en hebben en bezoek gebracht aan de Bat Cave, een vleermuis grot. Dit was alleen wat intensiever dan we gedacht hadden. Het was weer klimmen en klauteren en jezelf door dunne wanden heen wurmen, maar anders kwamen we nooit bij al het moois!

Tijdens de jungle tocht zijn we veel opgetrokken met Andrea, een Italiaanse jongen waarmee we samen naar de grot zijn gegaan.

Zijn volgende bestemming was net als ons ook Lake Toba, het grootste vulkanische meer ter wereld. 100 bij 30 kilometer en 500 meter diep! Dit meer is 74.000 jaar geleden ontstaan door een uitbarsting van de super vulkaan Toba.

Na een busreis van ongeveer 7 uur waren we aangekomen bij het Tobameer. Midden op het meer ligt een eiland dat ongeveer net zo groot is als de hele staat Singapore. Dat was dan ook onze bestemming: Samosir Island.

Na een tochtje van 3 kwartier met de ferrie konden Andrea en wij eindelijk inchecken bij het guesthouse in Tuk Tuk met uitzicht op het meer!

We hadden een lange reis achter de rug en voelden ons niet heel fit meer dus we zijn mooi op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we goed begonnen met een heerlijk ontbijtje bij Rohana's (echt een aanrader!!). Een heel vriendelijke vrouw met een felgekleurd, klein, houten restaurantje tussen de rijstvelden.

Daarna hebben we met z'n 3en 2 scooters gehuurd om het eiland te verkennen. We zijn met z'n 3en op pad gegaan en hebben een grote markt opgezocht want Stan wilde heel graag Kue Lapis (Indonesische spekkoek) eten, alleen was het helaas al uitverkocht.

Maar wat een zooi zeg die markt..! Omschrijven is lastig, jullie zullen het ook niet geloven.. De foto's zullen boekdelen spreken!

Vervolgens hebben we een bezoekje gebracht aan de hot springs, een aantal warm waterbronnen aan de voet van de vulkaan Gunung Belirang. Heel erg heet water.. Het moest echt vermengd worden met vers koud water. Wat minder aangenaam was de sterke zwavelgeur die uit het water kwam. Maar toen we er eenmaal in zaten.. Heerlijk ontspannend!

Helaas begon het te regenen en onweren, het leek ons toen maar verstandig om het water uit te gaan.. Er waren nog meer warm waterbronnen die we vanwege het slechte weer niet meer konden proberen.

Om weer naar de andere kant van het eiland te komen moest je langs de kust rijden. Dat is de enige hoofdweg terug naar ons dorpje. 40 kilometer door de stromende regen... En het werd er ook niet bepaald droger op!

Het klimaat is er gezien de hoge ligging iets aangenamer dan de rest van Indonesië, maar in dit geval was het gewoon koud!

Verkleumd kwamen we na meer dan anderhalf uur in het donker door de stromende regen re hebben gereden aan. We zijn meteen warm gaan douchen in het hotel!

We hadden 's morgens al besproken dat we met z'n 3en verse kreeft zouden eten bij het tentje waar we ontbeten hadden. Dus toen we aankwamen stond de 2 kilo verse kreeft al op ons te wachten!

Wat genieten!!

Ook de volgende ochtend hebben we er weer ontbeten, niet alleen omdat het zo lekker smaakt daar, maar omdat de hele ambiance super is!

Na het ontbijt zijn we weer op de scooters naar een andere markt gereden, alweer een verschrikkelijke rotzooi, maar ditmaal wel Kue Lapis!

Vervolgens zijn we naar een dorpje gereden waar je de Batak stammen kan vinden. 4000 jaar geleden is deze bevolkingsgroep vanuit de Filipijnen en Borneo naar Noord Sumatra gekomen en hebben zich hier sindsdien gevestigd. Typerend aan deze stam zijn de huisjes. Die zie je ook overal terug op het eiland. Puntvormige daken die de vorm hebben van een halve maan. De huisjes staan op houten palen en er komt geen spijker aan te pas.

Via een trappetje kom je de woning binnen. Door de lage ingang moet je je hoofd buigen, hiermee betuig je respect aan de mensen in het huis. Het aantal treden toont aan hoeveel kinderen de familie graag wil hebben.

In het dorpje voerden ze een tradionele Batak dans uit, die vol zit met offers en symboliek.

Weer onderweg naar Tuk Tuk kwamen we een lekker strandje tegen waar we lekker hebben gezwommen in het meer.

In de namiddag hebben we lekker helemaal niks gedaan en in de avond zijn we Tuk Tuk ingegaan. Erg gezellig toeristisch stadje.

De volgende dag zijn we de berg op Samosir opgereden in de hoop op een prachtig uitzicht over het meer en verder. Helaas was het uitgerekend vandaag heel bewolkt en konden we niet veel verder kijken dan het dal.

Onderweg kwamen we langs de weg een hele mooie, hoge waterval tegen. Wat een geweld komt er maar beneden!

We moesten helaas een beetje opschieten want onze reis moest wel weer vervolgd worden, en wel naar Java!

We hebben samen met Andrea voor een laatste maal gegeten bij Rohana, 3x raden: Het is heerlijk en kost haast niks..!

Vervolgens hebben we de tassen weer gepakt en zijn we om half 4 op de ferrie gestapt!

De laatste bus terug naar Medan vertrok om 5 uur, we waren ruim op tijd dus, dachten we.. Alleen hield de ferrie er midden op het meer mee op.. Na diverse startpogingen draaide de motor uiteindelijk weer, maar de aandrijving leek niet te werken. We werden na een half uur stilgelegen te hebben een stuk meegenomen door een andere boot.

Na een tijd werkte de ferrie weer en konden we onze weg vervolgen. Helaas was het al 5 uur geweest toen we aankwamen. We waren heel bang dat we de bus zouden missen, maar wonderbaarlijk genoeg wachtte de chauffeur ons op! Hij had het verhaal dus al meegekregen gelukkig.

Na weer een reis van 4 uur kwamen we aan op Medan Airport waar we een super lux hotel midden op het vliegveld hadden geboekt. We waren kapot en hebben de dan ook heerlijk geslapen die nacht!

De volgende ochtend konden we gratis gebruik maken van het ontbijtbuffet. En die was niet verkeerd, de keuze was namelijk best wel reusachtig te noemen!

Nadat we ons vol hebben gepropt waren we helemaal klaar voor onze vlucht naar Jakarta, Java!

Ook van dit avontuur volgen de foto's nog uiteraard!