Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Cameron Highlands

Eindelijk weer een nieuwe update na een paar dagen. Wij hebben de laatste dagen in Kuala Lumpur voornamelijk besteed om de Kuala Lumpur city center (of KLCC zoals ze dat daar noemen) te verkennen.

Erg moderne stad met voornamelijk hoogbouw en ontelbaar veel shopping malls met de duurste merken. Niks gekocht natuurlijk want wij hebben de tassen toch al vol genoeg! Maar gaaf om er doorheen te lopen.

Ook het nachtleven hebben we tot het einde meegemaakt natuurlijk, dat was ook indrukwekkend en gaaf!

De zondag hebben we voornamelijk rust gehouden, want dat was wel weer even nodig!

Gisteren hebben we de bus naar de Cameron Highlands gepakt. Dit was natuurlijk waar we voor naar Azië zijn gegaan, prachtige natuur. We hadden een bed & breakfast geboekt in Tanah Rata.

's Morgens vroeg zijn we met de taxi naar het centrale busstation in Kuala Lumpur gegaan om vanuit daar met een touringcar de reis te vervolgen. De busreis is op zich goed verlopen, tot we na 4,5 uur de Cameron Highlands bereikten. We waren nog een kleine 10 km verwijderd van het dorpje Tanah Rata, maar doordat de wegen erg smal en slecht zijn en er een nationale feestdag was (de verjaardag van de Koning Agong) stond het hele verkeer vast. Over dat laatste stukje hebben we dan ook ruim 2,5 uur gedaan.

Rond 16.15 uur zijn we eindelijk aangekomen in Father's Bed & Breakfast. Daar hebben we meteen de tour door de Cameron Highlands voor vandaag geboekt en bustickets voor morgen naar de Taman Negara, het oudste oerwoud ter wereld (meer dan 130 miljoen jaar)!!

Vandaag zijn we dus naar de Cameron Highlands geweest. Dit is het hoogste gebied van Maleisië en staat vooral bekend om de prachtige thee plantages, maar omdat de ondergrond hier zo vruchtbaar is, heeft dit nog veel meer te bieden.

Satu, in de Highlands geboren en getogen, nam ons en 6 anderen vanmorgen om 8 uur mee in zijn Land Rover de Highlands in. Onderweg wist hij veel te vertellen over het gebied. Hij is er naar school geweest, heeft op de plantages gewerkt en kent het gebied als zijn broekzak.

We begonnen met de klim naar een hoogte van 2230 meter waar je de "Mossy Forest " vindt. De naam zegt het al: bos met mos. Vanaf 2000 meter beginnen de wolken en dit bos bevindt zich dus ook middenin de wolken. Hierdoor is het er extreem vochtig en ontstaat heel makkelijk mosvorming.

De temperatuur is er dan ook aanzienlijk lager, vandaag tussen de 10 en 15 graden. Door dit klimaat groeien er planten en bloemen die je ergens anders niet zult vinden. Het is er zeer vruchtbaar dus ook wilde dieren zijn er in overvloed, echter laten die zich voornamelijk in de nacht zien.

Door het bos lopen tegenwoordig afgetimmerde paden en trappen, omdat het er de laatste jaren zo toeristisch is geworden dat al het mos kapot ging.

Dit was wel een heel gaaf gezicht, want je zag het einde van de trappen echt verdwijnen in de wolken als je erover heen liep.

Vanuit een uitkijktoren hadden we vandaag zicht op niks... Het leek alsof we even in de hemel waren met om ons heen niets anders dan wolken en boomtoppen. Helaas trokken de wolken ook iets later niet weg, anders hadden we een prachtig uitzicht gehad.

Wel een heel bijzondere ervaring en vooral erg gaaf die "mistige" foto's.

Onderweg naar de Mossy Forest zijn we langs prachtige groene theeplantages gereden en hogerop in de bergen langs o.a aardbei, spinazie, paksoi, courgettes en kool plantages. De plantages zijn tot een hoogte van 1800 meter te vinden, daarboven is het klimaat niet meer geschikt voor de verbouwing.

De theeplantages hebben we op de weg terug bezocht. We maakten tussenstops op verschillende uitkijkpunten; alsof we in een film waren beland. Heel onwerkelijk!!

Vervolgens zijn we naar een theefabriek geweest waar we vandaag helaas niet hebben kunnen zien hoe de thee verwerkt wordt, ivm de nation feestdag. Ook de oogst op de plantages hebben we niet zoals normaal kunnen zien want die werd bijna niet gedaan vandaag. Wel hebben we de machines en heggenscharen kunnen zien en hebben we nadien van verse thee kunnen genieten met uitzicht op de plantages.

Wij waren erg onder de indruk van de prachtige landschappen vandaag en kijken ook erg uit naar ons avontuur in de jungle morgen!

We worden morgen rond 8 uur weer opgehaald met een bus en zullen dan 4 tot 5 uur rijden. Vervolgens krijgen we een lunch en gaan we in 2 uur per boot verder over de rivier de jungle in!

In totaal zullen we dan zo'n 9 uur onderweg zijn, maar dat is doe moeite meer dan waard waarschijnlijk!

Foto's van de Cameron Highlands gaan we uitzoeken en zetten we er vanavond op, evenals de laatste foto's van Kuala Lumpur!

Anoe onne arjay

Geniet van de jungle morgen en keep up the good blogs ???
Ps. Wij sturen zondag de foto s v de vliegshow door .. Wat zal arjay blij en verrast zijn .. Bedankt voor de mooie tip . kus v ons en dikke knuffel aan jullie v arjay

Fred

Wat een mooi verhaal weer. En wat zal het bijzonder zijn geweest om even in de “hemel” te zijn geweest. ?
Heel veel plezier morgen. Weer een mooi vooruitzicht.
Fijn dat jullie ook zo genieten. ??