Onze backpack reis door zuid-oost Azië

Bandung

Na het drukke Jakarta zijn we doorgereisd naar Bandung. Een middelgrote stad die tegenwoordig vooral bekend staat om het winkelen. Het wordt ook wel bloemenstad of Paris of Java genoemd.

Tegenwoordig is hier helaas geen sprake meer van. Net als Jakarta is Bandung te snel gegroeid en is dit ten koste gegaan van de uitstraling van de stad. Je ziet er nu veel te veel beton en het verkeer staat vaker stil dan dat het rijdt.

Eigenlijk kunnen we hier heel kort over zijn.. De stad was de tijd en moeite zeker niet waard geweest. De "shopping malls" waren totaal niet zoals we ze voorgesteld hadden na lovende verhalen op internet en de art deco monumenten waren moeilijk te vinden en niet noemenswaardig.

De 2e dag in Bandung hebben we de White Crater bezocht, 50 km ten zuiden van Bandung. Hiervoor zijn we immers naar Bandung gegaan.

White Crater (of Kawah Putih) is een zwavelmeer in de krater van de Patuha-vulkaan. En wat was dit schitterend om te zien! Fel turquoise water, witte zwaveldampen boven het meer en natuurlijk de sterke geur van zwavel.

Natuurlijk moet je wel op de paden blijven lopen, want anders heb je net als Stan de schoenen gevuld met witte modder die je er pas afkriigt als het volledig uitgehard is, waardoor je de hele dag voor schut loopt.

Ook hebben we het ereveld Pandu gezocht. Dit is een begraafplaats met 4000 graven van militairen van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) die omkwamen in de strijd tegen de Japanners. Maar ook rusten er vele burgers uit de concentratiekampen in en rond Bandung.

Het ereveld lag er echt keurig bij. Perfect verzorgd en iedere grafsteen was nog hagelwit. Heel mooi om te zien.

In de avond hebben we een leuk restaurantje bezocht waar we zelf aan tafel konden grillen en wokken. Mooie gelenheid om de rijst en noedels eindelijk een keer te variëren zoals we zelf wilden!

Diezelfde nacht hebben we de nachttrein naar Yogyakarta genomen, de hofstad van Java!

Jakarta

Onze volgende bestemming was Jakarta! Het begin van ons volgende avontuur: Java.

Jakarta, een stad 2 keer zo klein als Rome met 10 miljoen inwoners.. Dat maakt wel indruk.

We hadden van te voren vaak gelezen dat het een overvolle, vieze stad was die je beter kon vermijden. We wilden het toch een kans geven, want het is toch de hoofdstad van Indonesië.

Toen we het vliegveld uitstapten waren we bang voor de enorme drukte waarover we zoveel gelezen hadden met getrek aan je door opdringerige taxi chauffeurs, stelende criminelen, veel rotzooi. Maar waar we in Medan zo van geschrokken waren, zo verbaasd waren we toen we in Jakarta het vliegveld uitliepen.

Niemand die zich met ons bemoeide. Iedereen liet ons rustig lopen, we werden keurig begroet met buigende bewegingen en er werd vriendelijk geglimlacht.

Buschauffeurs waren behulpzaam met het aangeven van onze juiste bus en die veelbesproken drukte? Die viel ons reuze mee!

Nu waren we natuurlijk op het vliegveldterrein.. Toen we daar eenmaal vanaf waren begrepen we wat men bedoelde...

Wat een chaos in het verkeer! Niks minder dan respect voor al die bestuurders daar. Ons krijg je daar echt niet achter het stuur..! Verkeersregels bestaan niet of worden gewoon niet nageleefd. Lijnen op straat leken alleen voor onze ogen zichtbaar, scooters die zich door de kleinste openingen wurmden en levensgevaarlijk inhalen kan prima, zolang je maar hard genoeg toetert!

En toch ging alles goed! Geen gewonden, geen krassen of deuken, niks!

We hadden een hotel midden in het drukke winkelgedeelte van Jakarta, vlakbij de grote, bekende Hotel Indonesia rotonde.

Vanaf waar wij de bus uit moesten stappen tot ons hotel was een half uurtje lopen, maar in dat half uurtje konden we heel wat levens verliezen.. We hebben dus maar een tuk tuk aangehouden, want het was ook al laat.

We werden afgezet bij de grote shopping malls waar de duurste merken te vinden zijn. Het verkeer op het plein werd door een handvol agenten met fluitjes geregeld. Althans dat probeerden ze.

Ons hotel bevond zich vlakbij, nadat we daar onze spullen gedropt hadden zijn we weer teruggelopen om 1 van de malls te bezoeken.

Toen we de drukte door waren moesten we door een detectiepoortje en moest onze tas door de röntgenscan. Het zal er wel nodig zijn..

Eenmaal midden stuitten we van de ene dure winkel op de andere. Wel heel mooi om doorheen te lopen. Het was ook goed te zien dat de locale bezoekers hier uit een hele andere bevolkingslaag komen dan die we buiten op straat zagen.

Jakarta heeft naast het shoppen niet bijzonder veel te bieden, vandaar dat we hier maar 1 nacht gebleven zijn. We hebben zo veel mogelijk proberen te zien in de anderhalve dag die we er hadden.

De hoogtepunten zijn dan ook wel op 2 handen te tellen.

Wij zijn natuurlijk begonnen met het oude gedeelte van Jakarta, ook wel Oud Batavia genoemd. Dit gedeelte stamt uit de tijd van de Nederlandse overheersing van de stad. Oud Batavia heeft Jakarta gemaakt wat het nu is: hoofstad van Indonesië. Leuk om te zien is dat veel van die gebouwen uit deze periode tot op heden nog steeds gebruikt worden.

Je waant je even in een heel ander gebied. Gezellige straten vol met artiesten, kunstenaars en gezelligheid. Vanuit de straatjes kom je vanzelf op een groot plein met daarop het oude stadhuis, die zeker niet te missen is... Het plein zelf is bezaaid met fietsende Aziaten. Je kan hier namelijk felgekleurde echt Hollandsche omafietsen huren en daar wordt goed gebruik van gemaakt.

Rondom het plein vind je musea, winkeltjes en restaurants. Wij zijn het bekende Bavatia Café ingegaan. Een café/restaurant met een schitterend interieur, alsof je in een tijdcapsule gestapt bent. Hier hebben we heerlijke Poffertjes gegeten.

Vanuit Oud Batavia konden we doorlopen naar Sunda Kelapa, de oude haven waar de oorsprong van Batavia en het huidige Jakarta ligt. Het was ooit een heel belangrijk gebied waar om gestreden werd in de tijd van de Portugezen, maar eerlijk gezegd is daar weinig van over. Wij vonden het erg vervuild en verwaarloosd.

Dat geldt voor heel veel dingen viel ons op tot nu toe, gebouwen en infrastructuur worden niet tot slecht onderhouden. Rotzooi wordt maar van hen afgegooid en opruimen is ook niet hun sterkste vak.

Aan het einde van de middag zijn we weer naar een shopping mall gegaan, want we wilden 's werelds duurste koffie een keer proberen. En dat is natuurlijk de Kopi Luwak!

Deze koffie is eigenlijk een hele merkwaardige koffie.. En het merkwaardige hieraan maakt deze koffie ook zo duur. Het is namelijk niet de boon die hem zo duur maakt, maar het productieproces..

Op de koffieplantages in Indonesië leven civetkatachtigen, Indonesisch: Loewak. Deze "katten" zijn gek op verse koffiebonen en eten ze maar al te graag op. De pitten kunnen ze alleen niet verteren.. Deze poepen ze dan in z'n geheel uit.

En je raadt het al..

De boeren gaan in de bossen op zoek naar de pitten die worden teruggevonden in de ontlasting.. Doordat de pitten met een speciaal zuur in het darmkanaal van die beesten in aanraking zijn gekomen, zorgt dit voor een heel speciaal fermentatieproces..

Niet bij nadenken, gewoon drinken!

De presentatie van de koffie alleen al was heel bijzonder. Hiervan zullen we de foto's natuurlijk ook delen met jullie.. (Ja jullie hebben nog een bult foto's tegoed..)

Helaas konden we het op onze laatste avond in Jakarta net niet redden om bovenop het Monumen Nasional te gaan. Vanuit dit monument die symbool staat voor de strijd om onafhankelijkheid van Indonesië, zouden we een heel mooi uitzicht hebben over de skyline van Jakarta, wat we eigenlijk niet wilden missen. Maar helaas was deze net dicht toen we er aankwamen.

Vanuit hier zijn we toen naar het treinstation gelopen om de trein naar onze volgende bestemming te nemen: Bandung.

Lake Toba

De laatste anderhalve dag in Bukit Lawang hadden we het rustiger aan gedaan. Stan had een voedselvergiftiging opgelopen in de jungle en de tocht door de jungle vrat al behoorlijk wat energie.

We hebben rustig het dorpje een beetje verkend en hebben en bezoek gebracht aan de Bat Cave, een vleermuis grot. Dit was alleen wat intensiever dan we gedacht hadden. Het was weer klimmen en klauteren en jezelf door dunne wanden heen wurmen, maar anders kwamen we nooit bij al het moois!

Tijdens de jungle tocht zijn we veel opgetrokken met Andrea, een Italiaanse jongen waarmee we samen naar de grot zijn gegaan.

Zijn volgende bestemming was net als ons ook Lake Toba, het grootste vulkanische meer ter wereld. 100 bij 30 kilometer en 500 meter diep! Dit meer is 74.000 jaar geleden ontstaan door een uitbarsting van de super vulkaan Toba.

Na een busreis van ongeveer 7 uur waren we aangekomen bij het Tobameer. Midden op het meer ligt een eiland dat ongeveer net zo groot is als de hele staat Singapore. Dat was dan ook onze bestemming: Samosir Island.

Na een tochtje van 3 kwartier met de ferrie konden Andrea en wij eindelijk inchecken bij het guesthouse in Tuk Tuk met uitzicht op het meer!

We hadden een lange reis achter de rug en voelden ons niet heel fit meer dus we zijn mooi op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we goed begonnen met een heerlijk ontbijtje bij Rohana's (echt een aanrader!!). Een heel vriendelijke vrouw met een felgekleurd, klein, houten restaurantje tussen de rijstvelden.

Daarna hebben we met z'n 3en 2 scooters gehuurd om het eiland te verkennen. We zijn met z'n 3en op pad gegaan en hebben een grote markt opgezocht want Stan wilde heel graag Kue Lapis (Indonesische spekkoek) eten, alleen was het helaas al uitverkocht.

Maar wat een zooi zeg die markt..! Omschrijven is lastig, jullie zullen het ook niet geloven.. De foto's zullen boekdelen spreken!

Vervolgens hebben we een bezoekje gebracht aan de hot springs, een aantal warm waterbronnen aan de voet van de vulkaan Gunung Belirang. Heel erg heet water.. Het moest echt vermengd worden met vers koud water. Wat minder aangenaam was de sterke zwavelgeur die uit het water kwam. Maar toen we er eenmaal in zaten.. Heerlijk ontspannend!

Helaas begon het te regenen en onweren, het leek ons toen maar verstandig om het water uit te gaan.. Er waren nog meer warm waterbronnen die we vanwege het slechte weer niet meer konden proberen.

Om weer naar de andere kant van het eiland te komen moest je langs de kust rijden. Dat is de enige hoofdweg terug naar ons dorpje. 40 kilometer door de stromende regen... En het werd er ook niet bepaald droger op!

Het klimaat is er gezien de hoge ligging iets aangenamer dan de rest van Indonesië, maar in dit geval was het gewoon koud!

Verkleumd kwamen we na meer dan anderhalf uur in het donker door de stromende regen re hebben gereden aan. We zijn meteen warm gaan douchen in het hotel!

We hadden 's morgens al besproken dat we met z'n 3en verse kreeft zouden eten bij het tentje waar we ontbeten hadden. Dus toen we aankwamen stond de 2 kilo verse kreeft al op ons te wachten!

Wat genieten!!

Ook de volgende ochtend hebben we er weer ontbeten, niet alleen omdat het zo lekker smaakt daar, maar omdat de hele ambiance super is!

Na het ontbijt zijn we weer op de scooters naar een andere markt gereden, alweer een verschrikkelijke rotzooi, maar ditmaal wel Kue Lapis!

Vervolgens zijn we naar een dorpje gereden waar je de Batak stammen kan vinden. 4000 jaar geleden is deze bevolkingsgroep vanuit de Filipijnen en Borneo naar Noord Sumatra gekomen en hebben zich hier sindsdien gevestigd. Typerend aan deze stam zijn de huisjes. Die zie je ook overal terug op het eiland. Puntvormige daken die de vorm hebben van een halve maan. De huisjes staan op houten palen en er komt geen spijker aan te pas.

Via een trappetje kom je de woning binnen. Door de lage ingang moet je je hoofd buigen, hiermee betuig je respect aan de mensen in het huis. Het aantal treden toont aan hoeveel kinderen de familie graag wil hebben.

In het dorpje voerden ze een tradionele Batak dans uit, die vol zit met offers en symboliek.

Weer onderweg naar Tuk Tuk kwamen we een lekker strandje tegen waar we lekker hebben gezwommen in het meer.

In de namiddag hebben we lekker helemaal niks gedaan en in de avond zijn we Tuk Tuk ingegaan. Erg gezellig toeristisch stadje.

De volgende dag zijn we de berg op Samosir opgereden in de hoop op een prachtig uitzicht over het meer en verder. Helaas was het uitgerekend vandaag heel bewolkt en konden we niet veel verder kijken dan het dal.

Onderweg kwamen we langs de weg een hele mooie, hoge waterval tegen. Wat een geweld komt er maar beneden!

We moesten helaas een beetje opschieten want onze reis moest wel weer vervolgd worden, en wel naar Java!

We hebben samen met Andrea voor een laatste maal gegeten bij Rohana, 3x raden: Het is heerlijk en kost haast niks..!

Vervolgens hebben we de tassen weer gepakt en zijn we om half 4 op de ferrie gestapt!

De laatste bus terug naar Medan vertrok om 5 uur, we waren ruim op tijd dus, dachten we.. Alleen hield de ferrie er midden op het meer mee op.. Na diverse startpogingen draaide de motor uiteindelijk weer, maar de aandrijving leek niet te werken. We werden na een half uur stilgelegen te hebben een stuk meegenomen door een andere boot.

Na een tijd werkte de ferrie weer en konden we onze weg vervolgen. Helaas was het al 5 uur geweest toen we aankwamen. We waren heel bang dat we de bus zouden missen, maar wonderbaarlijk genoeg wachtte de chauffeur ons op! Hij had het verhaal dus al meegekregen gelukkig.

Na weer een reis van 4 uur kwamen we aan op Medan Airport waar we een super lux hotel midden op het vliegveld hadden geboekt. We waren kapot en hebben de dan ook heerlijk geslapen die nacht!

De volgende ochtend konden we gratis gebruik maken van het ontbijtbuffet. En die was niet verkeerd, de keuze was namelijk best wel reusachtig te noemen!

Nadat we ons vol hebben gepropt waren we helemaal klaar voor onze vlucht naar Jakarta, Java!

Ook van dit avontuur volgen de foto's nog uiteraard!

Bukit Lawang

Het is alweer lang geleden dat we de blog hebben bijgehouden.. Veel te lang eigenlijk (2 weken bijna)! We zijn er gewoon niet aan toe gekomen en het kost ook best wat tijd eerlijk gezegd, zo'n stuk tekst schrijven!

Maar wij hebben zeker niet stil gezeten natuurlijk! We schrijven gewoon over elke locatie hoe we het beleefd hebben.

We waren volgens de laatste blog gebleven in Singapore.. Wat lijkt dat alweer lang geleden! En wat een prachtig(e) land/stad is het.
De laatste dagen in Singapore hebben we onze ogen uitgekeken en hebben we ons heel goed vermaakt. We hebben onder andere de Botanische tuin bezocht, wat een schitterend park is dat zeg! Geen grassprietje steekt uit over het pad en dat is knap want het park is gigantisch. Keurig onderhouden en je zag er de meest bijzondere planten en bloemen.

In de avond hebben we de zogenaamde Supertrees bezocht. Achter de Marina Bay is een mega Park aangelegd, genaamd Gardens by the Bay waar je dus super grote bomen ziet. Geen echte bomen maar tot 50 meter hoge bouwwerken die van 'wortel' tot 'blad' verlicht zijn. Sommige zijn onderling verbonden met elkaar door een canopy walk en in de top van 1 boom kan je lekker dineren met een heel gaaf uitzicht. 2 keer in de avond wordt er ook een lichtshow gegeven. Dat geldt ook voor de Marina Bay, wat een schitterende show was daar te zien zeg.. Onvoorstelbaar wat ze tegenwoordig kunnen! Het Ei van Co is er niks bij!

Het was mooi om te zien hoe ze proberen om van Singapore een "city in the garden" te maken. Ze doen er ook hard hun best voor!

En als afsluiter zijn we naar Universal Studios geweest! Erg leuk dagje gehad daar!

Maar goed, het is natuurlijk niet bij Singapore gebleven..

We hebben besloten om de Filippijnen te schrappen van ons lijstje. Gezien de tijd die we hadden en de afstanden die we moesten afleggen leek het ons niet verstandig. Mede door weersomstandigheden ook in deze periode. De orkaan bevestigde dat we er goed aan hadden gedaan..

In plaats van door te gaan naar Java hebben we besloten om eerst een stuk van Sumatra mee te pakken, we kwamen er namelijk letterlijk langs anders.

We zijn gevlogen naar de hoofdstad van Noord-Sumatra Medan. Overal op internet lazen we dat het een hele vieze, saaie stad moet zijn waar in tegenstelling tot andere grote steden echt niks bijzonders aan is of in uitblinkt. We hebben Medan dan ook gebruikt als doorreis station.

Nou..

We waren al 3 weken in Azië en dachten al helemaal gewend te zijn hier. We hadden de "cultuurschok" al lang achter de rug. Dat dachten we althans..

Wat een vieze bende zeg. We hadden er geen andere woorden voor. Het was alsof we eeuwen terug gingen in de tijd en van de vriendelijkheid in Bangkok, Maleisië en Singapore was al helemaal geen sprake meer van.

Nadat we door 200 taxichauffeurs zijn aangesproken hadden we de juiste bus eindelijk gevonden. We waren natuurlijk niet voor Medan naar Sumatra gekomen. We waren op weg naar de (op de Amazone na) een na grootste jungle ter wereld: Bukit Lawang!

Dit oerwoud in Sumatra staat natuurlijk vooral bekend om de wilde Orang-oetangs! Sumatra en Borneo zijn ook de enige plekken ter wereld waar ze in het wild voorkomen. Ook komen er wilde tijgers voor, maar daarvoor moet je veel dieper de jungle in.

We hadden de juiste bus dus gevonden en die viel ons heel erg mee! Luxe touringcar met voldoende beenruimte. Overstappen moesten we in Binjai en daar begon de ellende..

We waren de bus amper uit en de tassen werden ons al afgenomen en bovenop een (ik wil het een busje kunnen noemen maar dat was vroeger denk ik) vies, roestig bakje op 4 wielen gegooid.. Hiermee moesten we de reis vervolgen richting de jungle.

Natuurlijk werden we eerst snoeihard opgelicht over de prijs door de beruchte bandieten zoals de locals ze zelf noemen. Maar dat was niet het grootste probleem.. We moest onszelf erin zien te wurmen, want er waren meer bankjes dan er eigenlijk ruimte was.. Beenruimte bestond ook niet in dit wagentje..

Nadat we ons met moeite geïnstalleerd hadden viel ons de gaten in de bodemplaat op.. Ik zei al dat we terug in de tijd leken te zijn gegaan, maar nu waren we gewoon in het Flintstones tijdperk terecht gekomen.. Gaandeweg kwamen er ook steeds meer mensen bij in. Wat een geprop en geplak tegen elkaar want enige airco waren de gaten in de bodem en de uit de portier hangende mensen.

Tot overmaat van ramp kregen we letterlijk een stortbui over ons heen want het water kwam natuurlijk dwars door het dak en ramen naar binnen. Tijdens het rijden klom de bijrijder het dak op om een regenzeil te spannen over de bagage.

Van Medan naar Bukit Lawang was maar 75 kilometer in totaal, maar omdat de wegen er zo slecht zijn en het er zo druk is hebben we er bijna 8 uur over gedaan.. Maar we hadden de hel overleefd en we kregen er iets heel moois voor terug!

Bukit Lawang is een klein dorpje met nog geen 1000 inwoners aan de voet van de jungle. Dwars door het dorpje stroomt een super mooie rivier die vanuit de jungle komt. De oevers zijn met enge houten bruggetjes met elkaar verbonden.
Het dorpje stelde weinig voor maar de omgeving was prachtig!

We hebben een jungle tocht van 2 dagen, 1 nacht geboekt. 's Morgens vroeg moesten we ons verzamelen en we zaten met 3 anderen in de groep. Vergezeld met 2 gidsen en bepakt met onze uitrusting gingen we op pad.

Eerst kwamen we door een rubberplantage, waar ze lekkend rubber opgingen in halve kokosnoot schalen, heel primitief maar effectief.
We houden het kort want we lopen bijna 2 weken aan blog achter.. De tocht was schitterend!!

Wat een avontuur. In tegenstelling tot de Taman Negara in Maleisië was deze niet aangelegd voor toeristen, maar moest je echt klimmen en klauteren. Wat voor 1 iemand in onze groep een beste opgave was. De man was al in de 60 en kon z'n kleding wel weggooien nadien denk ik.
De klim naar ons kamp duurde ongeveer 7 tot 8 uur 3n onderweg kwamen we oog in oog te staan met verschillende Orang-oetans!

Op een gegeven moment werd het wel even spannend, want er waren teveel groepen op de zelfde plek en daar was een hele grote mannelijke Orang-oetan van 53 jaar niet echt van gediend.. Dat liet hij ook merken. Hij kwam ons achterna!

Alles is goedgekomen, de gidsen hebben hem rustig gekregen gelukkig! Een dag later hoorden we van een ander stel dat hun gids is aangevallen in een soortgelijke situatie door een orang-oetan. Zijn been werd opengereten en hij werd bijna van de afgrond gegooid.. Dat was wel even heftig om te horen.

Prachtige beesten, maar het blijven wilde dieren. Het is hun terrein en dat moet gerespecteerd worden natuurlijk.

We hebben het heel mooi gehad daar, veel mooie natuur en dieren gezien. Ons kamp waar we de nacht verbleven was ook erg netjes opgezet, er werd ter plaatse ook heerlijk gekookt voor ons. 's Avonds was er de mogelijkheid om te douchen onder de waterval bij ons kamp.

De volgende ochtend zijn we na lekker te hebben ontbeten verder gegaan met de jungle trekking. Weer veel Orang-oetans gezien en het was weer een hele klim. Nadien konden we lekker zwemmen in de grote rivier.

In het begin van de middag konden we onze spullen weer pakken uit het kamp en zijn we via "tube rafting" (aan elkaar geknoopte rubberbanden) stroomafwaarts richting Bukit Lawang gegaan! Ook weer heel gaaf!

Helaas kunnen we nog geen foto's uploaden (geldt ook voor Singapore) want ons gratis fotolimiet is bereikt. We moeten een pakket aanschaffen, zodra we dat gedaan hebben volgen de foto's!

Singapore

Ons laatste dagje Maleisië hebben we zoals gezegd besteed in Melaka, een historische stad met erg verrassende sfeer.

We waren er na een flinke reis laat in de avond aangekomen. We zijn meteen de bekende nachtmarkt gaan bezoeken. Deze markt is gedurende het weekend open tot 6 uur in de ochtend! We hebben veel leuke dingen gezien en lekkere hapjes geproefd.

De volgende dag hebben we Melaka met daglicht verkend. Het Stadhuys bezocht en langs de gracht gelopen. Leuk om een Nederlandse molen tegen te komen en veel architectonische kenmerken te zien van vroegere invloeden, het is net alsof je even niet in Azië bent.

In de namiddag zijn we richting busstation gegaan om om 17.00 uur met de touringcar naar Singapore te gaan!

De busreis van 3,5 uur verliep mooi vlot op zich, we waren voor ons gevoel dan ook zo bij de grensovergang bij Johor Bahru (stad in Maleisië op grens met Singapore).

Hier aangekomen schrokken we alleen van de rijen.. Een hele grote hal vol met rijen! Ruim een half uur hebben we in de rij moeten staan voor een stempel dat we het land verlaten.

De busrit kon weer vervolgd worden. Aangekomen in Singapore moesten we weer de bus uit voor een visum - en bagage controle. Dit duurde weer 3 kwartier..

Weer aangekomen bij de touringcarplaatsen bleek onze bus al te zijn vertrokken! Die schijnen maar 20 tot maximaal 30 minuten te wachten en dan rijden ze verder! Het was inmiddels al 22.30 uur en we moesten wachten tot de volgende bus rond 23.00 uur zou komen. Alleen was er om 23.20 nog steeds geen spoor van onze busmaatschappij te bekennen. Genoeg andere bussen, maar die mochten ons niet meenemen. Uiteindelijk rond 23.45 hebben we een buschauffeur (natuurlijk tegen een kleine betaling) zover gekregen om ons mee te nemen richting ons verblijf in Singapore. Na 20 minuten rijden zette hij ons "in de buurt" af, we moesten nog een half uur lopen. We hadden alleen honger, dus eerst maar ff snel een hamburger bij de Mc Donald's gedaan. Uiteindelijk kwamen we rond 01.30 aan bij ons walgelijk lelijke en vieze hotel/hostel waar we meer dan de hoofdprijs voor hebben moeten betalen ivm de Formule 1.

We wisten dat we veel zouden moeten betalen door dit evenement, maar we hadden ook wel een heeel klein beetje hygiëne en comfort verwacht voor deze prijs.

Maargoed, afgezien van de kakkerlakken over de vloer, de gehorigheid en een kameroppervlakte zo groot als een toilet hebben we lekker kunnen slapen.

De volgende dag zijn we dan ook eindelijk Singapore ingetrokken! Super, wat een mooie stad! Het lijkt alsof je door een Amerikaanse stad loopt zo modern, fris en goed onderhouden. Toch zijn er genoeg Aziatische kenmerken te vinden overal natuurlijk, zodat we niet vergeten dat we nog altijd in Azië zijn.

Camera's en accessoires zijn hier spotgoedkoop, dus daar zijn we eerst maar naar gaan kijken. We zijn goed geslaagd met een leuke zoomlens voor onze reis camera. Deze kwam goed van pas want we hebben kaartjes kunnen bemachtigen voor de GP!!

Na een hapje eten zijn we het Formule 1 terrein opgegaan en konden we eerst van een concert van Dua Lipa genieten. Vervolgens langs de ongelooflijk mooie Marina-Bay gelopen op zoek naar een mooi plekje. Tussen bocht 7 en 8 hebben we er 1 gevonden vlak naast de baan. En wat was het vet!!

Lang verhaal kort: geweldige ervaring! Wat een geweld komt er voorbij, vooral als je ze hoorde afremmen op de motor! En het resultaat voor Max was natuurlijk helemaal super! Helaas geen spannende inhaalacties gezien in ons zichtveld, maar die waren goed te zien op een groot scherm.

Als klap op de vuurpijl een 90 minuten durend concert van Martin Garrix als afsluiter! Hele gave show met veel licht -en vuur effecten.

Vervolgens zijn we weer langs de Marina Bay gelopen, en nu was alles super mooi verlicht!

Vooral het met mega schijnwerpers verlichte schip boven op het Marina Bay Sands hotel knalt boven de horizon uit.

De foto's en video's volgen snel!

Taman Negara

We zijn alweer onderweg naar onze volgende bestemming: Melaka (of Malakka op z’n Westers).

De 2 nachten in de jungle zitten er al weer op! En het was prachtig!

De trip naar de jungle was weer een lange reis van 6 uur, ja we reizen er wat af…
Om 8 uur in de ochtend werden we opgepikt vanuit de Cameron Highlands met een minivan, na eerst lekker ontbeten te hebben natuurlijk in onze Bed & Breakfast. Om 13.00 uur kwamen we aan in Jerantut, een klein plaatsje vlak voor het nationaal park Taman Negara.

Hier moesten we onze park ticket en camera vergunningen kopen en konden we de tours boeken die wij graag wilden doen. We hebben meteen een buskaartje gekocht voor onze terugreis zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan. We wilden eigenlijk een treinkaartje kopen voor onze volgende bestemming: Singapore om de Formule 1 bij te wonen, maar alle treinen waren al volgeboekt.

Nu gaan we dus per bus terug naar Kuala Lumpur om vervolgens met een volgende bus richting Singapore te gaan met onderweg een tussenstop in Melaka! Hier blijven we 1 nacht om de reis te breken En dit is een prachtige koloniale en historische stad, dus dat is zeker geen straf. Vroeger is deze stad en het hele havengebied door Nederland bezet geweest en hiervan zijn nog steeds architectonische kenmerken te zien, waaronder het Stadhuys op ‘Dutch Square’.

Morgen zullen we onze reis vervolgen naar de ministaat Singapore, waar we dus onder andere de GP zullen meemaken! Entreekaartjes voor dit evenement zijn behoorlijk prijzig en dat geldt eigenlijk voor de gehele gelijknamige hoofdstad Singapore.. Voor een simpele hotelkamer betaal je hier al snel minimaal 100 euro per nacht en de prijzen lopen natuurlijk makkelijk op. We hopen dus dat we op een andere creatieve manier de GP kunnen bijwonen of in ieder geval kunnen zien!

Maargoed, de jungle.. Daar zijn we nu inmiddels uit maar zeker niet vergeten. De reis er naar toe was al prachtig. Vanuit de Cameron Highlands, wat dus vrij hoog gelegen is was het ’s morgens een prachtig schouwspel met wolken partijen in de valleien beneden ons.

Vanuit Jerantut konden we rond 14.00 uur per boot onze reis naar het nationaal park vervolgen. We voeren over een hele brede rivier die dwars door de jungle loopt.

Rond 16.00 kwamen we dan eindelijk aan in Kuala Tahan, een klein dorpje maar toch het grootste dorp van het oerwoud. We meerden aan bij een receptie op een vloot. De kustlijn van dit dorpje lag vol met drijvende restaurants en tourist information bureaus wat erg leuk om te zien is. Met een paar steigerplanken en houtje touwtje werk waren deze te bereiken vanuit de oever.
In Kuala Tahan hebben we 2 nachten verbleven in een zeer nette guesthouse tussen de restaurants en barretjes wat erg gezellig was. Het dorpje zelf stelt niet veel voor, 2 straten en de rest bestaat uit oerwoud en water. De winkeltjes en andere voorzieningen werden vanuit huis gerund door de lokale inwoners.

Het was om en nabij 40 graden Celsius met een luchtvochtigheid waar je U tegen zegt toen we aankwamen. Het was amper uit te houden met onze bepakking, dus we zijn regelrecht naar onze kamer gegaan met heerlijke airconditioning. Vervolgens hebben we lekker in de schaduw gezeten op onze veranda.

Na vervolgens heerlijk te hebben gegeten begonnen we aan onze eerste tour: de jungle night walk. Zoals jullie al vermoeden, een wandeling door de jungle in het donker. Helaas zaten we bij een elftal blèrende Koreanen in de groep die alles interessanter vond dan wat de gids te vertellen had. Niet generaliserend bedoeld natuurlijk maar het was gewoon irritant en frustrerend.

De gids was zijn geduld dan ook snel kwijt en richtte zich gelukkig meer op ons. De tour zelf was leuk, veel insectensoorten van heel dichtbij gezien waaronder wandelende takken, schorpioenen, hele grote spinnen en reuze mieren waar de gids veel over te vertellen had. Ook hebben we de kans gehad om wilde zwijnen en luipaarden te zien in een open veld. Een hele leuke ervaring met zaklampen door zo’n oerwoud.

De volgende dag deden we mee aan de jungle trekking tour. Je raadt het natuurlijk al, de Koreanen zaten bij ons in de groep en diezelfde gids was er ook niet blij mee..
We gingen nu per boot een ander stuk van de jungle in, waar helaas voor ons geen wilde dieren te zien waren. Het is best toeristisch namelijk waardoor ze zich dieper in het oerwoud bevinden. We maakten een hele klim naar 2 plekken met prachtig uitzicht over een gedeelte van het oerwoud en de rivier. Onderweg zijn we verschillende soorten bomen, planten, vruchten en kruiden e.d tegengekomen waar de gids veel over wist te vertellen.

Toen de tour klaar was waren we ook wel kapot. Nat van het zweet door de warmte en de klim hebben we lekker in de tuinstoeltjes gezeten en zijn er niet meer van af gekomen tot we honger hadden.

Als kers op de taart zijn we vanmorgen vlak voor vertrek de canopy walk overgegaan. Met 500 meter de langste touwbrug ter wereld! Heel erg gaaf om te doen en een schitterend uitzicht over verschillende plekken van het oerwoud!

Het was al met al lekker actief en toch heerlijk relax verblijven hier! Een erg bijzondere ervaring in een weer totaal andere omgeving! De foto’s delen we snel met jullie!

Cameron Highlands

Eindelijk weer een nieuwe update na een paar dagen. Wij hebben de laatste dagen in Kuala Lumpur voornamelijk besteed om de Kuala Lumpur city center (of KLCC zoals ze dat daar noemen) te verkennen.

Erg moderne stad met voornamelijk hoogbouw en ontelbaar veel shopping malls met de duurste merken. Niks gekocht natuurlijk want wij hebben de tassen toch al vol genoeg! Maar gaaf om er doorheen te lopen.

Ook het nachtleven hebben we tot het einde meegemaakt natuurlijk, dat was ook indrukwekkend en gaaf!

De zondag hebben we voornamelijk rust gehouden, want dat was wel weer even nodig!

Gisteren hebben we de bus naar de Cameron Highlands gepakt. Dit was natuurlijk waar we voor naar Azië zijn gegaan, prachtige natuur. We hadden een bed & breakfast geboekt in Tanah Rata.

's Morgens vroeg zijn we met de taxi naar het centrale busstation in Kuala Lumpur gegaan om vanuit daar met een touringcar de reis te vervolgen. De busreis is op zich goed verlopen, tot we na 4,5 uur de Cameron Highlands bereikten. We waren nog een kleine 10 km verwijderd van het dorpje Tanah Rata, maar doordat de wegen erg smal en slecht zijn en er een nationale feestdag was (de verjaardag van de Koning Agong) stond het hele verkeer vast. Over dat laatste stukje hebben we dan ook ruim 2,5 uur gedaan.

Rond 16.15 uur zijn we eindelijk aangekomen in Father's Bed & Breakfast. Daar hebben we meteen de tour door de Cameron Highlands voor vandaag geboekt en bustickets voor morgen naar de Taman Negara, het oudste oerwoud ter wereld (meer dan 130 miljoen jaar)!!

Vandaag zijn we dus naar de Cameron Highlands geweest. Dit is het hoogste gebied van Maleisië en staat vooral bekend om de prachtige thee plantages, maar omdat de ondergrond hier zo vruchtbaar is, heeft dit nog veel meer te bieden.

Satu, in de Highlands geboren en getogen, nam ons en 6 anderen vanmorgen om 8 uur mee in zijn Land Rover de Highlands in. Onderweg wist hij veel te vertellen over het gebied. Hij is er naar school geweest, heeft op de plantages gewerkt en kent het gebied als zijn broekzak.

We begonnen met de klim naar een hoogte van 2230 meter waar je de "Mossy Forest " vindt. De naam zegt het al: bos met mos. Vanaf 2000 meter beginnen de wolken en dit bos bevindt zich dus ook middenin de wolken. Hierdoor is het er extreem vochtig en ontstaat heel makkelijk mosvorming.

De temperatuur is er dan ook aanzienlijk lager, vandaag tussen de 10 en 15 graden. Door dit klimaat groeien er planten en bloemen die je ergens anders niet zult vinden. Het is er zeer vruchtbaar dus ook wilde dieren zijn er in overvloed, echter laten die zich voornamelijk in de nacht zien.

Door het bos lopen tegenwoordig afgetimmerde paden en trappen, omdat het er de laatste jaren zo toeristisch is geworden dat al het mos kapot ging.

Dit was wel een heel gaaf gezicht, want je zag het einde van de trappen echt verdwijnen in de wolken als je erover heen liep.

Vanuit een uitkijktoren hadden we vandaag zicht op niks... Het leek alsof we even in de hemel waren met om ons heen niets anders dan wolken en boomtoppen. Helaas trokken de wolken ook iets later niet weg, anders hadden we een prachtig uitzicht gehad.

Wel een heel bijzondere ervaring en vooral erg gaaf die "mistige" foto's.

Onderweg naar de Mossy Forest zijn we langs prachtige groene theeplantages gereden en hogerop in de bergen langs o.a aardbei, spinazie, paksoi, courgettes en kool plantages. De plantages zijn tot een hoogte van 1800 meter te vinden, daarboven is het klimaat niet meer geschikt voor de verbouwing.

De theeplantages hebben we op de weg terug bezocht. We maakten tussenstops op verschillende uitkijkpunten; alsof we in een film waren beland. Heel onwerkelijk!!

Vervolgens zijn we naar een theefabriek geweest waar we vandaag helaas niet hebben kunnen zien hoe de thee verwerkt wordt, ivm de nation feestdag. Ook de oogst op de plantages hebben we niet zoals normaal kunnen zien want die werd bijna niet gedaan vandaag. Wel hebben we de machines en heggenscharen kunnen zien en hebben we nadien van verse thee kunnen genieten met uitzicht op de plantages.

Wij waren erg onder de indruk van de prachtige landschappen vandaag en kijken ook erg uit naar ons avontuur in de jungle morgen!

We worden morgen rond 8 uur weer opgehaald met een bus en zullen dan 4 tot 5 uur rijden. Vervolgens krijgen we een lunch en gaan we in 2 uur per boot verder over de rivier de jungle in!

In totaal zullen we dan zo'n 9 uur onderweg zijn, maar dat is doe moeite meer dan waard waarschijnlijk!

Foto's van de Cameron Highlands gaan we uitzoeken en zetten we er vanavond op, evenals de laatste foto's van Kuala Lumpur!

Kuala Lumpur, vervolg

Dit is inmiddels al weer dag 3 in Kuala Lumpur. Wat gaat de tijd toch snel!

Vooral omdat we dag 1 bijna helemaal gemist hebben. Rond 11.30 konden we eindelijk ons appartement (of beter nog gezegd luxe suite) betreden en zijn meteen op bed gaan liggen en natuurlijk in slaap gevallen.

Alleen was het buiten iets donkerder dan we ons voorgesteld hadden toen we wakker werken.. We durfden eigenlijk niet op de klok te kijken, maar het was dus al 19.30 uur (de zon gaat hier rond 19.00 uur onder). Dat we over onze slaap heen zouden zijn had ik dus helemaal mis...

Lekker met de nachtbus gaan zodat we én een slaapplek én vervoer hadden was dus niet zo'n goed idee, want slapen in een bus is blijkbaar zo goed als onmogelijk. In theorie klonk het geweldig.

Maar dat mocht de pret niet drukken natuurlijk, we zijn naar onze "infinity pool" bovenop het hotel gegaan. Een open zwembad op het dak met een uitzicht over de hele skyline van Kuala Lumpur! In 1 woord: schitterend! Nu konden we goed zien wat een grote en indrukwekkende stad dit is.

Na even lekker te hebben gezwommen en wat mooie foto's te hebben gemaakt zijn we ons gaan opfrissen en richting stad gegaan. De stad was nog nieuw voor ons en we hebben ons niet ingelezen waar alles te vinden is, omdat we dat op z'n beloop wouden laten.

We zijn op advies van een jongen naar een "chique" Arabisch restaurant geweest waar we beiden echt heerlijk gegeten hebben en we ook de tijd konden nemen, want het is 24 uur per dag open. Het restaurant bevond zich niet in het bekende uitgaansgebied, maar toch was er in dit gebied genoeg te beleven dat het om 4.30 uur in de nacht nog net zo druk was als toen we aankwamen, deze stad slaapt gewoon niet.

Het is zo uiteindelijk wel weer een kort nachtje voor ons geworden want dag 2 wouden we wel in z'n geheel meemaken!

Dag 2 zijn we dan ook goed begonnen door de skyline met daglicht te zien. In 1 woord: schitterend!

Lekker gezwommen en ook weer foto's gemaakt! In het zwembad hebben we een Spaans stel leren kennen waarmee we de dag hebben doorgebracht. We hebben de taxi gedeeld en zijn samen naar de Batu Caves gegaan, een aantal tempels in een grottenstelsel.

Alleen de aankomst bij de grotten was al indrukwekkend, een 42 meter hoog, goud gekleurd standbeeld van een oorlogsgod aan de voet van een mega trap met 272 treden en honderden brutale java-apen.

Eenmaal de trap opgeklommen werd het nog mooier dan gedacht. Felgekleurde hindoeïstische tempels tegen de rotswanden in een gigantische grot vol met stalagmieten -en tieten. Erg bijzonder om gezien te hebben.

Verder een gezellige dag gehad met de Spanjaarden.

's Avonds zijn we met z'n 2en de beroemde Petronas twin towers gaan bewonderen, met 452 meter hoogte zijn ze de hoogste twin towers ter wereld.

De torens zijn omringd met andere wolkenkrabbers en prachtig verlichte gebouwen.

Een paar mooie foto's en selfies maken was wel een uitdaging daar want we waren niet de enige die foto 's wilden...

Vandaag is het dag 3 en zijn we de dag wederom goed begonnen in het zwembad. We moeten om 1 uur helaas alweer uitchecken uit ons appartement. We hebben 2 nachten geboekt in een goedkoper hotel dichterbij het centrum zodat we makkelijker de binnenstad kunnen verkennen, want dat is wat we vandaag van plan zijn. De luxe winkels en de onwijs hoge gebouwen van dichtbij bewonderen.

Afhankelijk van het weer willen we morgen de Cameron Highlands bezoeken. Dit is een bijzonder stuk natuur op 1500 meter hoogte. Het is een hoogvlakte op ongeveer 150 km van Kuala Lumpur, dus dat kunnen we prima in een dagtour doen. De highlands staan bekend om de grote hoeveelheid theeplantages.

We hopen dus dat het weer morgen niet zo wisselvallig is als dat het gister helaas was, want schuilen is daar niet bepaald mogelijk.